The forever wanderer

Travel

Spannende Avonturen: Onze Ongelooflijke Reis naar Hurghada

Dit jaar hebben we voor onze familie vakantie gekozen voor een reis naar Hurghada in Egypte. De keus is gevallen op Egypte, omdat mijn jongste dochter Ocean er heel graag heen wilde. Ze is zelfs op eigen houtje op zoek gegaan naar een leuke accommodatie toen ik nog op vakantie was in Canada. Aangezien ik ook graag wil dat mijn gezin landen in verschillende continenten bezoekt, vond ik dit een goed idee. Egypt it is!! Dit is mijn reisverslag over onze tijd op deze bijzondere bestemming.

Onze eerste dag in Hurghada verliep moeizaam. We kwamen aan op een vrijdag, wat daar een weekenddag is. Ik kom er zo op terug waarom dit een issue was. Op het vliegveld konden we meteen sim-kaarten kopen voor onze mobieltjes, want roamen was echt ongelooflijk duur. De data sim-kaarten waren slechts €9.00 en daarvoor kreeg je 55 gb data. Nou daar konden we wel twee weken mee door. De simkaarten werden aangesloten en ze zouden na een half uur actief zijn. Onze accommodatie was slechts een kwartier van het vliegveld verwijderd. Daar aangekomen moesten ze onze kamer nog klaarmaken en in afwachting hiervan konden we in het restaurant alvast wat gaan eten. Helaas was er niet al te veel diversiteit en keus in het restaurant; we kozen iets simpels en bedachten dat we na een heerlijk bad wel op zoek zouden gaan naar een echte goede maaltijd. Na het eten was onze kamer nog steeds niet klaar. Als je zo een lange reis achter de rug hebt en ook nog eens aankomt in een land waar het 42 graden is, wil je echt heel graag douchen en opfrissen. Toen wij dit uiteindelijk hebben kunnen doen en even waren bijgekomen op de kamer, was het al donker buiten en waren de restaurants in het hotel al gesloten. Ondertussen bleek onze data ook nog steeds niet te werken en de wifi van het hotel was ook drama.

Senzo-Mall

Afbeelding van gevel restaurant Cordoba in Hurghada

Na navraag gedaan te hebben besloten we naar het dichtbij gelegen Senzo-mall te gaan, waar we hoopten naar de McDonalds te kunnen en wellicht ook onze nieuwe mobiele provider te kunnen bezoeken. We namen de taxi-service in het hotel en betaalden €10 heen en terug om er 5 minuten later achter te komen dat de Mall letterlijk op loopafstand is. De overige dagen hebben we uiteraard geen taxi meer gepakt en al helemaal niet de dure taxi-service van het hotel.

In de mall bleek het ontzettend druk te zijn. We gingen eerst naar het standje van de mobiele provider om onze sim-kaarten aan de praat te krijgen en daarna gingen we op zoek naar de Mac. Deze was zo ontzettend druk dat we besloten om maar naar de KFC te gaan. Ook druk, maar iets minder, gelukkig. Wat mij stoorde aan deze ervaring in de Senzo Mall is dat ik letterlijk bij elke stap aangestaard werd en niet op een vriendelijke manier. In de KFC werd er zelfs naar mij gewezen. Dit maakte me erg ongemakkelijk. Na het eten bij de KFC besloten we wat flessen water en drankjes te kopen in de supermarkt. Hier was het ook ontzettend druk. Later bleek dat de drukte kwam doordat vrijdag een weekend dag is. Ik had het gevoel dat ik bijna moest vechten voor mijn plaatsje in de rij bij de kassa. Ik werd steeds geduwd met de boodschappen-karren en er stonden mensen naast de rij, klaar om voor te piepen. Al met al was ik niet te spreken over mijn eerste dag in Hurghada.

Pickalbatros Jungle Aqua Park

Onze accommodatie was een zeer bekende all inclusive resort met 32 waterglijbanen en ik weet niet hoeveel zwembaden. Een gigantisch complex, waardoor we de eerste paar dagen telkens verdwaalden onderweg naar onze kamer. Los van de glijbanen en zwembaden heb je een flink aantal restaurants, barretjes, winkeltjes en zelfs een ware mini-kermis op het complex. Genoeg te beleven dus. Het enige minpuntje, wat voor ons een groot irritatie punt werd, is dat ondanks de zovele restaurants, het eten niet heel divers was en vaak ook niet zo smakelijk. De meiden sloegen steevast het ontbijt over omdat er niet veel te kiezen was. We hebben daarom ook vaak buiten het hotel gegeten en liepen een aantal keer rustig naar de Mall toe om daar bij het Mexicaanse restaurant Chili’s te gaan eten of een drankje en Shisha te doen bij Cordoba.

Excursies Hurghada

Elke dag in het zwembad hangen en tripjes naar de mall maken zou een beetje saai zijn voor 12 dagen vakantie, dus we planden ook wat excursies in. De eerste excursie was Quad, -Buggy en Kameel rijden in de woestijn. Dit was zo’n ongelooflijk leuke ervaring. Van tevoren werd aangegeven dat we twee buggy’s kregen en drie quads, omdat Liberty (15) zelf ook quad mocht rijden. We werden met busjes naar de woestijn gereden vanaf ons hotel. Daar werden de typische sjaals om ons hoofd gebonden, zodat we geen woestijnzand in onze ogen zouden krijgen.

We hadden de privé-tour geboekt. Samen met een gids deden we eerst een rondje met de buggy en daarna met de quad. Ocean zat naast mij in de buggy. Een ieder die mij kent, weet dat ik niet graag auto rijd, dus mijn kind was een beetje zenuwachtig met mij achter het stuur. Gelukkig heb ik haar kunnen bewijzen dat ik wel degelijk kan rijden. De gids bracht ons naar een stuk woestijn in de buurt van een groot crème-kleurig gebouw. Dit bleek later een gevangenis te zijn. Het leuke van dit deel van de excursie was dat de gids op een gegeven moment een pauze inlastte. Dit moment gebruikte hij om, ondanks dat het officieel niet mag, de kinderen even achter het stuur te laten. Voor hun echt een onvergetelijke belevenis. Na het buggy- en quad rijden werden we in groepsverband 20 minuten verderop naar een bedoeïenendorp gebracht. Daar reden we kameel en leerden we hoe de bedoeïnen leven. Het was zeer bijzonder om op een kameel, in het echt was het eigenlijk een dromedaris, te rijden. Ze zijn hoger dan ik verwachtte. Het kamelenritje was echter korter dan ik had verwacht. Een beetje te vergelijken met een ritje op een paard op de kermis. Alsnog zeer bijzonder. De gids vertelde ons verder over de leefwijze van de Bedoeïnen, wat ik super interessant vond. Opvallend was dat we helemaal niet in hun dorp terecht waren gekomen, omdat het een erg besloten cultuur is. Ze laten geen buitenstaanders toe en die mogen ook niet weten waar hun dorp zich precies bevindt. Ik was daar erg van onder de indruk, ook al had ik stiekem gehoopt de bewoners echt te kunnen ontmoeten. Aan het eind konden we producten kopen die ze dagelijks gebruiken, zoals bijvoorbeeld kamelenmelk, waar Cleopatra mee baadde volgens de overlevering. Als afsluiter kregen we Egyptische thee, wat smaakte als gewone zwarte thee.

We zijn later in de week nog een keer gaan quad rijden, voor de verjaardag van Ocean. Ditmaal reden we in plaats van rond de gevangenis, richting het strand. Dit was ook heel bijzonder.

Avontuur in de zee

Twee dagen nadat we onze reis naar Egypte geboekt hadden is er iets vreselijks gebeurd in de Rode Zee; een toerist werd aangevallen door een haai en heeft het niet overleefd. Natuurlijk waren wij daardoor een beetje teleurgesteld, want dit betekende dat het niet veilig was om in de zee te zwemmen. Ik heb ook tegen iedereen die het maar wilde horen gezegd dat ik niet eens pootje zou baden in de zee. We zouden alleen in het zwembad in het hotel zwemmen, punt uit. Zelfs toen wij een excursie boekten naar Paradise Island inclusief twee snorkel momenten, wist ik het zeker, ik ga het water niet in. Degene die ons de excursie verkocht beloofde ons bovendien dat het snorkelen in ondiep water zou plaatsvinden en dat we ons geen zorgen voor haaien hoefden te maken. Alsnog had ik in mijn hoofd, wanneer iedereen aan het snorkelen is, chillen wij wel op de boot. Wellllllll……….. Ik moet mezelf ook gewoon nooit meer geloven….. Iedereen sprong het water in met zijn flippers en wij sprongen er mooi achteraan.

Wat een memorabele, magische belevenis was dat! Ik heb in het water geen moment aan een haai gedacht. Ik zocht naar Nemo, ik keek uit naar Dory, maar heb geen moment gedacht aan Bruce. We waren ook echt in open water. Midden in de oceaan. Het was ontzettend spannend. Mijn jongste dochter heeft haar naam niet verdiend, want Ocean sprong in het water, zag net teveel visjes haar kant op zwemmen en ging meteen terug naar de boot. Zij vond het drie keer niks. Liberty was echter als een vis in het water. Zij én wij genoten hier ontzettend van. Dit was mijn allereerste, maar zeer zeker niet, mijn laatste keer snorkelen. Ik heb echt een nieuwe activiteit gevonden om toe te voegen aan mijn vakantie-avonturen in de toekomst. Nadat we op twee verschillende plekken hadden gesnorkeld, gingen we naar Paradise Island. Dit was eigenlijk vergeleken met het snorkelen een beetje een anti- climax. Waren we hier als eerste heen gegaan was het natuurlijk wel echt super tof geweest. Het strand van dit eiland is echt als een attractie aangelegd, met op verschillende plekken instagrammable foto-locaties. Heel mooi allemaal, maar zeker niet zo bijzonder als het snorkelen. Het water was er wel heerljk om te zwemmen en dat is wel nodig, want de temperaturen in Egypte zijn echt next level. In mijn geval zorgde dit ervoor dat ik mijn interesse in mooie foto’s nemen verloor en liefst meteen het water in sprong.

Hurghada Marina

Wat heel leuk is aan zo’n all inclusive resort is dat je vaak mensen ontmoet uit Nederland en daar raak je dan mee aan de praat. Zij geven je dan tips over de plekken die zij hebben ontdekt op je bestemming. Zo kregen we te horen dat de Marina wel gezellig is met diverse restaurants. Ik gaf al eerder aan dat het eten in ons resort niet echt lekker was, dus wij besloten naar de Marina te gaan om daar te eten. Het eerste restaurant dat we uitprobeerden, Stone, was ook niet geweldig, maar wel oké. Daar namen we steak, echter geen kamelensteak. Dat is hier een delicatesse en elke Egyptenaar die we spraken zweerde erbij. Zelf had ik er moeite mee om hetzelfde beest waar ik op gereden had terug te zien op mijn bord.

De tweede keer dat we naar de Marina gingen kwamen we terecht bij een Aziatisch restaurant Red Dragon, het menu bestond uit Chinese, Thaise en Indiase gerechten, naast een selectie internationale maaltijden.

Dit werd ons restaurant. Ocean, die heel kieskeurig is qua eten, at haar bordje leeg en gaf aan hier te willen eten voor haar verjaardag. Zo gezegd, zo gedaan en twee dagen later waren we terug. Naast ons zat een Nederlands stel met kinderen en toen ze erachter kwamen dat we ook uit Nederland kwamen raakten we aan de praat. Hun gezelschap bestond uit nog een gezin en voordat je het weet was het een dolle boel met drie Nederlands- Surinaamse gezinnen. Het was super gezellig en we besloten de volgende dag terug te komen met zijn allen. Red Dragon is uiteindelijk de culinaire redder van de vakantie geworden.

Please follow and like us: